Współpraca zagraniczna
Zespołu Szkół Ekonomicznych
im. A. i J. Vetterów w Lublinie


Program Erasmus+
realizacja w latach 2016-2018

Program Erasmus+ jest programem finansowanym z funduszy Unii Europejskiej Erasmus+ sekcja Kształcenie i szkolenie zawodowe akcja 1 Mobilność edukacyjna dotyczy kształcenia i szkolenia zawodowego. Dzięki programowi Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe zagranicą oraz podwyższać swoje umiejętności językowe.

Opis projektu przygotowanego w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie
w ramach Akcji 1 w sektorze Kształcenie i Szkolenia Zawodowe – Konkurs Erasmus+ 2016
Tytuł i numer projektu: "Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców" 2016-1-PL01-KA102-023780

W projekcie weźmie udział 58 uczniów z kierunków technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej z Technikum Ekonomicznego w ZSE im. A. i J. Vetterów w Lublinie. Uczestnicy odbędą 4-tygodniowy staż w hotelach we Francji, Niemczech i Hiszpanii. Hotele,  w których odbędzie się staż cechuje wysoki profesjonalizm świadczonych usług.

Głównym celem projektu jest zdobycie doświadczenia międzynarodowego, nowych umiejętności zawodowych i językowych w zakresie obsługi gości hotelowych wywodzących się z różnych środowisk kulturowych i różnych obszarów językowych. Uczestnicy poznają organizację pracy w hotelach, w których będą realizowali staże zawodowe. Nauczą się pracy w zespole wielokulturowym. Hotele, w których uczestnicy projektu będą odbywali staże znajdują się w miejscach niezwykle atrakcyjnych turystycznie, gdzie przybywają turyści z wielu obszarów kulturowo-językowych, co gwarantuje uczestnikom projektu warunki na zdobycie zaplanowanych umiejętności.

Uczestnicy nauczą się szeregu umiejętności z zakresu obsługi konsumenta, nakrywania do stołu, doboru zastawy w zależności od posiłku, rodzaju zamówienia oraz przygotowania i aranżacji sali restauracyjnej. Poznają tradycje kulinarne charakterystyczne dla regionów, w których będę odbywali praktyki. Poznają wyposażenie i techniki przygotowania różnych typów jednostek mieszkalnych w hotelach 3 i 4-gwiazdkowych. Zobaczą, jak zorganizowana jest praca w recepcji. W znacznym stopniu podwyższą umiejętności z zakresu posługiwania się językiem obcym zawodowym.
Kolejnym celem uczestnictwa w projekcie jest stworzenie uczestnikom wysokiej jakości warunków do odbywania części praktycznej kształcenia zawodowego.
Udział w projekcie wpłynie na podwyższenie samooceny jego uczestników, zdobycie nowych interesujących dla pracodawców umiejętności, co w przyszłości może mieć istotny wpływ na szybkie znalezienie pracy. Staże będą odbywały się przez 5 dni w tygodniu, a w weekendy uczniowie będą realizowali program kulturowy. 

REKRUTACJA DO PROJEKTU

Komunikat dotyczący rekrutacji do II i III tury projektu Erasmus+
„Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców”

Rekrutacja do projektu „Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców” odbędzie się 3 lutego 2016 r. (piątek) w sali 311.
Do udziału w rekrutacji zapraszamy wg następującego harmonogramu:
o godzinie 13.10
kl. 1 et – technik hotelarstwa
kl. 2 dt – technik obsługi turystycznej
o godzinie 14.30
kl. 2 et – technik hotelarstwa
kl. 1 dt – technik obsługi turystycznej

Kryteria rekrutacji do projektu

Uczniowie przystępujący do rekrutacji będą oceniani wg następujących kryteriów:

  1. Średnia ocen z wiodących przedmiotów zawodowych
  2. Predyspozycje do zawodu, zainteresowanie zawodem np. na podstawie praktyki zawodowej (jeśli już była), oraz na podstawie ocen z praktycznych przedmiotów zawodowych
  3. Postawa ucznia (zachowanie, zaangażowanie w życie szkoły)
  4. Komunikacja w języku obcym/językach obcych (j. francuski, niemiecki, angielski, rosyjski, hiszpański – do wyboru).
    1. przedstawianie siebie i innej osoby
    2. mówienie o zainteresowaniach, czasie wolnym, rodzinie
    3. liczebniki, dni tygodnia, miesiące, podawanie daty
    4. ogólna biegłość w komunikacji językowej
  5. Sytuacja życiowa ucznia (np. czy uczeń objęty jest pomocą socjalną/lub inne)

Szczegółowy harmonogram rekrutacji dostępny jest na tablicy informacyjnej Erasmus+ w głównym holu szkoły.

Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2016-2018.

Do rekrutacji mogą przystąpić uczniowie kierunków technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej uczący się obecnie w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów oraz uczniowie ww. kierunków, którzy od 1 września 2016 r. zostaną uczniami ZSE. Dla nich rekrutacja przewidziana jest w późniejszym terminie.

ZAWIADOMIENE O NABORZE DO PRZEPROWADZENIA LEKCJI JĘZYKÓW OBCYCH
W RAMACH PROJEKTU ERASMUS+

W związku z rozpoczynającą się w Zespole Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów realizacją projektu Erasmus+ „Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców” trwa nabór do przeprowadzenia 25 godzin lekcji z języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego i hiszpańskiego zawodowego. Zajęcia będą się odbywały w czasie trwania projektu tj. od października 2016 r. do kwietnia 2018 r. wg harmonogramu wyjazdu grup. Do przeprowadzenia zajęć należy przygotować:

  1. Szczegółowy program kursu z uwzględnieniem: treści nauczania, umiejętności językowych, gramatycznych i kulturowo-cywilizacyjnych z przewidzianym wymiarem godzin.
  2. Konspekt zajęć z kompletem materiałów do każdej jednostki (materiały będą przekazane uczestnikom w formie broszury jako pomoc dydaktyczna).
  3. Propozycję wynagrodzenia.

Informacje o udziale w naborze można składać do 20 października 2016 r. u Dyrektora szkoły.

W poszukiwaniu doświadczenia…
poprzez udział w projekcie Erasmus+ pt. „Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców.”

           Po wielu miesiącach przygotowań, grupa 18 uczniów z kierunku technik hotelarstwa (kl. 3et) i technik obsługi turystycznej (kl. 3dt) z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie, wyjechała na praktyki zawodowe do Francji i Niemiec.
Praktyki odbyły się od 13 marca do 7 kwietnia 2017 w ramach projektu Erasmus+ pt. „Uczymy się hotelarstwa u najlepszych pracodawców.”
Żeby wziąć udział w projekcie należało przystąpić do rekrutacji i przejść przez sito egzaminacyjne. Musieliśmy wykazać się znajomością języków obcych na poziomie komunikacji codziennej. Brane były pod uwagę oceny z przedmiotów zawodowych, predyspozycje do zawodu, oceny z praktyk zawodowych oraz ocena z zachowania.
Następnie przez siedem miesięcy odbywało się przygotowanie językowo-kulturowe, spotkania z pedagogiem i szkolenie BHP. Wzięliśmy również udział w kilku zebraniach organizacyjnych podczas których byliśmy na bieżąco informowani o przygotowaniach do wyjazdu. W zebraniach brali również udział rodzice. Na ostatnim spotkaniu dostaliśmy wykaz potrzebnych telefonów, adresów oraz informacje na temat miejsca do którego wyjeżdżamy.

       W I turze projektu wzięło udział 18 uczniów podzielonych na 3 grupy w zależności od miejsca wyjazdu.

I grupa w składzie: Lipska Klaudia, Purc Joanna, Żmudziak Klaudia, Drozd Sylwia, Cabań Karolina, Wankiewicz Karolina wyjechała do Nîmes we Francji. Grupa odbywała praktykę w ****Hôtel Vatel. Opiekunem grupy była Pani profesor Renata Sadurska.
zobacz PREZENTACJĘ

II grupa wyjechała do Montpellier we Francji :
Sągała Dominika , Jeleniewska Emilia ****Grand Hôtel du Midi
Serej Karolina, Szwedo Patrycja **** Hôtel Pullman
Wrzesińska Wiktoria, Topyła Kinga **** Hôtel Marriott
Opiekunem grupy była Pani wicedyrektor Dorota Sokołek.
zobacz PREZENTACJĘ


III grupa wyjechała do Drezna w Niemczech: Szelewicka Ewelina, Zbiciak Edyta, Zgierska Dominika, Woźniak Dorota, Polak Anna, Pylak Albert.
Odbywała praktykę w *** Ibis.
Opiekunem grupy była Pani Profesor Marta Stachyra.
zobacz PREZENTACJĘ

        Celem wyjazdu było zdobycie doświadczenia zawodowego w zakresie usług hotelarskich. Praktyki odbywały się w czterogwiazdkowych hotelach we Francji i trzygwiazdkowm hotelu w Niemczech.
Pracowaliśmy od poniedziałku do piątku po osiem godzin dziennie. Każdego dnia zdobywaliśmy nowe doświadczenia zawodowe i robiliśmy postęp w posługiwaniu się językiem francuskim, niemieckim i angielskim.
Pracę wykonywaliśmy rzetelnie i z wielkim zaciekawieniem. Poznaliśmy zasady i techniki sprzątania jednostki mieszkalnej, pracę w recepcji, w tym elektroniczny system rezerwacji, Spa & Wellnes .
Bardzo lubiliśmy pracę przy obsłudze gościa w restauracji, gdzie poznaliśmy kuchnię francuską i niemiecką, zasady nakrywania do stołu, obsługi gości oraz z serwowania i podawaniem dań.
Dużą przyjemność sprawiało nam posługiwanie się językami obcymi.

Po ciężkim tygodniu pracy był czas na odpoczynek. Zwiedziliśmy urokliwe miejsca we Francji : Montpellier, Nîmes, Avignon, Sète i Grau du Roi. Pogoda była cudowna. Świeciło słońce i było naprawdę ciepło.
W tym samym czasie III grupa swój staż odbywała w Dreźnie w hotelach IBIS. Program ich praktyk był podobny jak we Francji ,ale dodatkowo był rozszerzony o pracę w kuchni, gdzie  pogłębiali swoje umiejętności w przygotowywaniu posiłków, łączyli smaki i przyprawy, miło spędzając czas u boku wykwalifikowanych specjalistów.
Po pracy czas wolny spędzali na zwiedzaniu. Zobaczyli różne, ciekawe miejsca i obiekty m.in. Muzeum Higieny, szklaną manufakturę Volkswagen oraz Zwinger w Dreźnie.
Odwiedzili również Rathen,  twierdzę Koningsten.
Podsumowaniem odbytych praktyk była uroczystość wręczenia Certyfikatów potwierdzających zdobyte kompetencje zawodowe, certyfikatów ukończenia 25-godzinowych przygotowań z języków: angielskiego, francuskiego i niemieckiego i Europassów, na którą zaprosiliśmy dyrekcję szkoły, rodziców, nauczycieli oraz gości z Francji i z Niemiec. Po oficjalnej uroczystości zaprosiliśmy gości na przygotowany przez nas poczęstunek, przy przygotowaniu którego wykorzystaliśmy to, czego nauczyliśmy się podczas stażu.
Udział w projekcie miał również dla nas waży aspekt osobisty. Sprawdziliśmy się w obcym środowisku, zintegrowaliśmy się w miejscu pracy, poznaliśmy swoje mocne i słabsze strony. Nauczyliśmy się rozwiązywać problemy w sytuacjach trudnych, poznaliśmy nowych ludzi, z którymi utrzymujemy kontakt.
Podczas realizacji projektu i pobytu zagranicą otuchy i wsparcia  udzielały nam Panie opiekunki. Zawsze były obok nas, wspierały  miłym słowem i dobrym gestem.

„Moim zdaniem ten projekt daje nam wszystkim większe szanse na znalezienie pracy w zawodzie hotelarza.”-Patrycja Szwedo

„Odbyte praktyki otwierają nam okno na nowe możliwości.”- Dominika Zgierska

„Dzięki praktykom w projekcie Erasmus+ mieliśmy okazję pogłębić wiedzę na  zawodową jak również udoskonalić umiejętności  komunikacji w języku obcym.” - Dorota Woźniak

„Praktyki dały nam możliwość poznania nowej kultury i standardów w europejskim hotelarstwie, praktycznej nauki i doskonalenia się. Każdy z nas miał szansę się sprawdzić.” - Edyta Zbiciak

„Odbycie praktyk pomogło każdemu z nas otworzyć się na ludzi, przełamać własne słabości oraz poznać wiele nowych osób.” - Wiktoria Wrzesińska 

„Praktyki były dla nas świetnym egzaminem sprawdzającym nasze umiejętności i dotychczasową wiedzę. Były również okazją do poznania wielu wspaniałych ludzi.”- Karolina Wankiewicz

„Praktyki pozwoliły mi  dokładniej poznać mój przyszły zawód w wymiarze europejskim
 i lepiej przygotowały do pracy w hotelu.” - Anna Polak

„Udział w projekcie Erasmus+ przyniósł nam nowe doświadczenia, możliwość zdobywania wiedzy i umiejętności, sprostaliśmy  nowym wyzwaniom i poznaliśmy wielu wspaniałych ludzi”- Klaudia Żmudziak

„Praktyki w ramach Erasmusa+ pokazały nam więcej niż uczymy się na lekcjach, że nie tylko doświadczenie się liczy, ale też atmosfera pracy w zespole. Mogliśmy dzięki nim doskonalić swój język francuski.”- Dominika Sągała 

„Dzięki tym praktykom miałam szanse rozwinąć się zawodowo, poznać wspaniałych ludzi i nawiązać nowe kontakty.”- Karolina Serej

„Praktyki Erasmus+ pozwoliły mi na zmianę otoczenia, w tym zawodowego, na krótki okres czasu. Poznałem również inny styl życia oraz poszerzyłem wokabularz z  języka niemieckiego zawodowego.”- Albert Pylak

„Praktyki umożliwiły nam bezpośredni kontakt z inną kulturą. Były małym sprawdzianem naszej dorosłości i radzenia sobie daleko od domu oraz poszerzaniem znajomości języków obcych. „- Emilia Jeleniewska 

"Ten wyjazd był dla mnie przygodą, którą zapamiętam do końca życia"- Karolina Cabań

„Według mnie podczas praktyki we Francji najlepsza była możliwość rozwoju językowego oraz zwiedzanie wielu nowych, ciekawych miejsc”- Kinga Topyła

„Praktyki nauczyły nas pracy w zespole i wspierania sie nawzajem”- Joanna Purc

„Dzięki możliwości uczestnictwa w projekcie Erasmus+ poszerzyłam swoje umiejętności zawodowe oraz językowe. Dzięki tym praktykom otworzyłam się na świat.” - Klaudia Lipska

„Dzięki praktykom udoskonaliłam języki obce, przełamałam bariery oraz nabyłam nowego doświadczenia. To  przyszłości ułatwi mi znalezienie lepszej pracy.”-Ewelina Szelewicka

Rozdanie certyfikatów - 16 maja 2017 roku

 


Program Erasmus+
realizacja w latach 2014-2016

Program Erasmus+ jest nowym programem finansowanym z funduszy Unii Europejskiej, który wszedł w życie 1 stycznia 2014 roku i zastąpił dotychczasowe programy:  „Uczenie się przez całe życie”(Erasmus, Leonardo da Vinci, Comenius i inne). Realizacja programu zaplanowana jest do roku 2020.
Erasmus+ sekcja Kształcenie i szkolenie zawodowe akcja 1 Mobilność edukacyjna dotyczy kształcenia i szkolenia zawodowego. Dzięki programowi Erasmus+ osoby uczące się zawodu mogą zdobyć praktyczne doświadczenie zawodowe zagranicą oraz podwyższać swoje umiejętności językowe.

Zespół Szkół Ekonomicznych A. i J. Vetterów w Lublinie w roku szkolnym 2014/2015 i 2015/2016 będzie realizował projekt:

Doświadczenie międzynarodowe w podnoszeniu kompetencji zawodowych hotelarzy i turystów”.


W projekcie weźmie udział 32 uczniów z kierunków technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej z Technikum Ekonomicznego.
Uczestnicy odbędą 4-tygodniowy staż w luksusowych hotelach we Francji, Niemczech i Hiszpanii (Majorka).
Hotele, w których odbędzie się staż, od lat współpracują z naszymi partnerami, szkołami hotelarsko-turystycznymi, w ramach praktyk zawodowych.

Głównym celem projektu jest zdobycie doświadczenia międzynarodowego i nowych kompetencji zawodowych w obsłudze gości hotelowych wywodzących się z różnych środowisk kulturowych i różnych obszarów językowych. Uczestnicy poznają organizację pracy w hotelach, nauczą się obsługiwać urządzenia stosowane w nowoczesnym hotelarstwie. Bardzo ważnym aspektem jest praktyka języka obcego zawodowego szczególnie ważna w zawodach hotelarsko-turystycznych. Hotele, w których uczestnicy projektu będą odbywali staże znajdują się w miejscach niezwykle atrakcyjnych turystycznie, gdzie przybywają turyści z wielu obszarów kulturowo-językowych, co gwarantuje uczestnikom projektu warunki na zdobycie zaplanowanych umiejętności.
Udział w projekcie wpłynie na podwyższenie własnej samooceny jego uczestników, zdobycie nowych interesujących dla pracodawców umiejętności, co w przyszłości może mieć istotny wpływ na szybkie znalezienie pracy. Staże będą odbywały się przez 5 dni w tygodniu, a w week-endy uczniowie będą realizowali program kulturowy.


Projekt będzie realizowany w dwóch turach:

I tura: Termin realizacji: 03-30/05/2015
klasy: 3et, 3dt, 2dt
Francja (Montpellier), Francja (Nimes), Niemcy (Drezno)

II tura: Termin realizacji: 13/09-10/10/2015
klasy: 1et, 1dt, 2et
Majorka (Palmanova), Majorka (Calla Millor)

Nowości w Programie Erasmus+

Zakończyła się rekrutacja do projektu Erasmus+
”Doświadczenie międzynarodowe w podnoszeniu kompetencji zawodowych hotelarzy i turystów”.

Rekrutacja do pierwszej tury odbyła się 17 października 2014 roku. W ramach tej rekrutacji zakwalifikowało się 17 uczestników, którzy wyjadą  na praktyki zawodowe w maju 2015 do Francji (Nimes, Montpellier) i do Niemiec (Drezno).

Rekrutacja do II tury projektu odbyła się 15 stycznia 2015roku. W ramach tej rekrutacji 15 uczestników zakwalifikowało się do udziału w praktykach zawodowych na Majorce w Palmanova i Cala Millor. Termin realizacji dla tej grupy to wrzesień/październik 2015 roku.

Łącznie w projekcie weźmie udział 32 uczniów Technikum Ekonomicznego z kierunków: technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej.

Obecnie wszyscy uczestnicy projektu uczęszczają na lekcje języków obcych: francuskiego, angielskiego, niemieckiego i hiszpańskiego oraz przygotowują się merytorycznie do udziału w projekcie. Uczestniczą także w zebraniach informacyjno- organizacyjnych.

Relacja z realizacji I tury projektu Erasmus+

Projekt Erasmus + "Doświadczenie międzynarodowe w podnoszeniu kompetencji zawodowych hotelarzy i turystów"  realizowany w Technikum Ekonomicznym Vetterów.
Od 2014 roku w Europie realizowane są projekty w ramach nowego  programu Erasmus + finansowanego z funduszy Unii Europejskiej. Zespół Szkół Ekonomicznych im. A. i J. Vetterów w Lublinie jako jedyna szkoła w mieście  w 2014r. otrzymała, w wyniku konkursu projektów, dofinansowanie na realizację projektu z sektora Kształcenia i Szkolenia Zawodowe. Dzięki dofinansowaniu i ogromu pracy kadry nauczycielskiej 17 uczennic z Technikum Ekonomicznego w terminie 04-29.05.2015  uczestniczyło w praktykach zawodowych w Nimes i Montpellier we Francji oraz w Dreźnie w Niemczech.

Od 14 września do 9 października 2015r. wyjedzie kolejnych 15 uczestniczek na Majorkę do Sa Coma i Palmanova.

Celem mobilności edukacyjnej jest poznanie pracy w hotelach we Francji, w Niemczech i na Majorce. Uczestnicy rozwijali swoje kompetencje zawodowe w zakresie obsługi konsumenta w restauracjach hotelowych, jako recepcjoniści, w służbie piętrowej, a także w recepcji wellness&spa. Uczestnictwo w projekcie umożliwiło wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce, porównanie zachodniego rynku pracy, różnic w organizacji pracy w hotelach w krajach partnerskich projektu, a także zwiedzanie pobliskiej okolicy , kontakt z lokalną społecznością, poznanie ich obyczajów, kuchni, mentalności.
Pierwsze działania projektu rozpoczęły się w listopadzie 2014 roku. Uczennice zakwalifikowane do projektu odbywały zajęcia z języka angielskiego oraz francuskiego, niemieckiego i hiszpańskiego (każda uczestniczka miała zajęcia z 2 języków, zależnie od grupy).Podczas zajęć uczestniczki projektu poznały elementy geografii i cywilizacji kraju do którego wyjeżdżały oraz słownictwo zawodowe z zakresu danego języka. Ponadto  odbyły się spotkania dotyczące organizacji stażu, zasad panujących w kraju partnerskim, spotkania z rodzicami, szkolenie bhp, jak i spotkanie z panią pedagog na którym przekazywane były wskazówki jak radzić sobie ze stresem, rozłąką z bliskimi i życiem w grupie. Po wielu godzinach zajęć językowych i spotkań przygotowujących do praktyk, nadszedł czas na wyjazd.

3 maja 2015 wyjechały na staż 3 grupy.

5 uczestniczek wyjechało do Drezna:
Bogusz Klaudia, Flis Natalia, Kowalczyk Dominika, Janczak Patrycja, Łucyn Ewelina
p. Marta Stachyra- opiekun grupy, nauczycielka języka niemieckiego.

powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie

 

6 uczestniczek wyjechało do Montpellier:
Depta Katarzyna, Długosz Wioleta, Karwańska Agata, Maleszyk Iga, Piędzia Anika, Płecha Iwona
p. Dorota Sokołek- koordynator projektu, opiekun grupy, nauczycielka języka francuskiego.

powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie


6 uczestniczek wyjechało do Nimes:
Bojaczuk Urszula, Cieślik Dominika, Grochowska Aneta, Mędrala Katarzyna, Opoka Justyna, Rumińska Anna
p. Beata Siczek - opiekun grupy, nauczycielka języka angielskiego.


Po długiej podróży, która przebiegła bez żadnych komplikacji, zajechaliśmy na miejsce. Podróż do Francji odbyłyśmy samolotem ,a do Drezna busem.
W pierwszym dniu praktyk odbyłyśmy spotkania z koordynatorami ze strony szkół partnerskich, następnie z dyrektorami hoteli i opiekunami praktyk. Zwiedzałyśmy obiekty hotelarskie. Poznałyśmy strukturę organizacyjną hoteli, omówiony został regulamin obowiązujący w danym obiekcie hotelarskim, szczegółowy harmonogram stażu. Praktyki w Nimes realizowane były w Hotelu Vatel należącym do  Międzynarodowego Instytutu Hotelarsko – Turystycznego VATEL, a w Montpellier w Hotelu Pullman, Mariott oraz Ibis. W Niemczech program praktyk realizowany był w hotelach: Ibis -Bastei, Königstein i Lilienstein.
W trakcie praktyk rozwijałyśmy  kompetencje zawodowe, wykorzystywałyśmy naszą wiedzę teoretyczną pracując w różnych działach  hotelu. Praca w restauracji polegała na obsłudze gości, poznaniu systemu komputerowego, gdzie umieszczane były informacje o rezerwacji stolików i zamówieniach gości, utrzymywaniu czystości sal restauracyjnych, praca w tzw. back office, czyli „zaplecze restauracji", gdzie w polerowałyśmy naczynia i sztućce, przygotowywałyśmy zastawę stołową na śniadania, obiady oraz kolacje. Następnie nakrywałyśmy stoliki do obiadu. Pod względem przygotowywania zastawy stołowej kelnerzy wymagali od nas dużej precyzji, ponieważ w hotelach w których odbywałyśmy staż panują najwyższe standardy obsługi ze względu na wysoką czterogwiazdkową kategorię. Zapoznano nas również z systemem rezerwacji stolików przez gości. Oprócz pracy w restauracji, zajmowałyśmy się również obsługą konferencji. Podawałyśmy przygotowane wcześniej przez nas posiłki oraz napoje. Językiem komunikacji w restauracji był język francuski, angielski i niemiecki. Nasz dzień rozpoczynał się od obsługi śniadań - le petit déjeuner , następnie nakrywania  stołów na obiad- le déjeuner i ponowne przygotowanie sali do wieczornego dîner czyli kolacji.
Następnym działem hotelu była służba piętrowa. Praca pokojówek polegała na kompleksowym przygotowaniu jednostki mieszkalnej.  Wykonywałyśmy wszystkie powyższe czynności poznając sposób ścielenia łóżek "à la française".
Kolejnym działem była recepcja. W zakresie czynności jakie poznałyśmy była rezerwacja pokoi poprzez krajowe systemy rezerwacyjne, wydawanie kart i kluczy do pokoi, kart meldunkowych, informowanie gości o udogodnieniach obiektu i możliwościach spędzania czasu  w mieście. Hotele we Francji i Niemczech obsługiwane są przez narodowe systemy rezerwacyjne, które okazały się przystępne w obsłudze. Między innymi miałyśmy możliwość nadawania haseł do Wi-Fi indywidualnie dla każdego gościa, nanoszenia rezerwacji do systemu, obsługi gości.
Inną formą pracy w recepcji była obsługa gości w recepcji w Wellness & Spa. Praca w obiekcie rekreacyjnym przede wszystkim wymagała od nas znajomości oferty Wellness & Spa i informowania gości z zasad korzystania z nich. Były to m.in. sala fitness, sauna, baseny, siłownia, salon piękności, a także ogródek, gdzie na wysokości 2 piętra można było zaczerpnąć promieni słonecznych na hotelowych leżaczkach. Praca w recepcji polegała też  na wydawaniu kart członkowskich,  wydawaniu ręczników, szlafroków i klapków w których goście mogli chodzić po całym obiekcie.
Poza częścią zawodową stażu, projekt zakładał realizację programu kulturowego. W  weekendy  zwiedzałyśmy miasto, pobliskie miejscowości, rezerwaty przyrody, podczas których poznawałyśmy kulturę, historię kraju goszczącego, a także spożywałyśmy posiłki regionalne, by móc poczuć klimat danego kraju.
Dwie grupy z Francji podróżowały wspólnie. Pierwszym wyjazdem była wizyta w Montpellier, gdzie miałyśmy możliwość zobaczyć piękne ,gwarne, wielokulturowe miasto. Uczestniczyliśmy tam w rozdaniu Europassów uczniom ze szkoły partnerskiej  Lycée de l'Hôtellerie Georges Frêche, którzy zakończyli projekt Leonardo da Vinci . Po uroczystej części i poczęstunku zwiedziliśmy najbogatszą szkołę zawodową na południu Francji, w której było kilka sal restauracyjnych, recepcja, hotel, kilka piekarni, cukierni, w których odbywało się mnóstwo zajęć praktycznych. Szkoła robiła ogromne wrażenie pod kątem architektonicznym, jak i programu edukacyjnego.
Następny wyjazd odbyliśmy do Avignon. Piękne miasto ze słynnym mostem Saint Bénezet. Największe wrażenie zrobiły na nas Ogrody Papieskie oraz monumentalny Pałac Papieski, dawna siedziba papieży. Po zakupach pachnącej  lawendy, z której słynie cały region Langwedocji i Prowansji, udałyśmy się na typowo francuski obiad. Niedziela upłynęła nam na wylegiwaniu się na plaży w Grau- du -Roi  nad Morzem Śródziemnym, gdzie nabierałyśmy sił do następnego ,intensywnego tygodnia pracy. Choć był początek maja, śmiało mogliśmy się opalać i kąpać. W drugi weekend pojechałyśmy  do Aigues-Mortes, średniowiecznego miasteczka  otoczonego murami. W pobliżu  można było spotkać różowe flamingi, które mają tam na doskonałe naturalne warunki do życia panujące w delcie Camargue! Z daleka miasteczko ukryte za grubymi murami wydawało się  nieprzyjemne , ale po przekroczeniu bramy wjazdowej każda z nas zmieniła zdanie! Jasne, niewysokie budynki, z czerwonymi dachami, muzyka, wszechobecny zapach lawendy i uśmiechy na twarzach ludzi. Zdecydowanie żadna z nas nie chciała wracać do domu. Trzeci weekend spędziliśmy w najpiękniejszym, według nas, miasteczku we Francji, jakim było Sète. Położone na wzgórzach, tuż przy Morzu Śródziemnym. Widoki nieziemskie! A w nim ogromny targ, na którym można było kupić prosto wyłowione z morza ryby, ośmiornice, krewetki, langusty, małże, kraby i wiele innych owoców morza, których nigdy wcześniej nie widziałyśmy. Ten dzień zakończyliśmy spacerem po plaży, zbieraniu ogromnych muszelek i w drodze powrotnej, podróżą wesołym autobusem, w którym spotkaliśmy piłkarzy wracających po wygranym meczu. Śpiewy, podróż  za darmo (kierowca nie chciał od nas biletów na przejazd) i mnóstwo komplementów w naszym kierunku – żyć nie umierać! Ostatni weekend grupa z Nîmes spędziła w Pont du Gard – wielkim akwedukcie, z III w p.n.e. Wizyta w tym miejscu z pewnością była najlepszym wyjazdem podczas całego stażu. Piękna pogoda, rzeka wśród wzgórz, akwedukt i setki zwiedzających. Po zapoznaniu się z historią obiektu, odpoczęliśmy nad brzegiem rzeki, gdzie słoneczko postanowiło dać o sobie znać.
Grupa z Niemiec dokładnie poznała historyczne miasto Drezno. W wolnym czasie dziewczęta zwiedzały miasto i jego okolice. Obiekty jakie zobaczyłyśmy to: Zamek w Pillnitz,  Panometer  Dresden, Frauenkirche, Hygiene Museum oraz piękne miasteczko na wzgórzach Meißen.
Ludzie jakich poznałyśmy podczas stażu, zarówno personel hotelowy jak i kadra dyrektorska byli  bardzo przyjaźni i zawsze służyli nam pomocą, a atmosfera panująca w hotelach sprawiła, że nie chciałyśmy wracać do domu!
Wyjazd na staż w ramach programu Erasmus + dał nam ogromną możliwość rozwoju zawodowego, nabycia nowych umiejętności  językowych, wykorzystania wiedzy teoretycznej w praktyce oraz poznania  kultur i zwyczajów innych narodowości. Kontakt ze społecznością lokalną pozwolił dostrzec nam różnice kulturowe, praca wśród różnych narodowości różnorodną mentalność, obyczaje . Jednak najpiękniejsze w tym wszystkim było to, że każdy z nas miał wspólny cel – rozwój osobisty. Z pewnością każda uczestniczka projektu podniosła wiarę w swoje możliwości, bo skoro dałyśmy sobie radę w obcym środowisku, posługując się obcym językiem, to dlaczego nie miałybyśmy odnieść sukcesu we własnym kraju. Myślę, że  "ta przygoda" została na trwale odznaczona wielkim plusem w życiu  każdej z uczestniczek projektu. 

Majorka
Czas realizacji: 13 września - 11 października 2015 roku

 

Lista uczniów biorących udział w praktykach w Palmanova.
1.Kolasa Klaudia
2.Lipska Klaudia
3.Słowińska Miriam
4.Włoszek Karolina
5.Wrzesińska Wiktoria
Dorota Sokołek - opiekun

Lista uczniów biorących udział w praktykach w Sa Coma.
1.Kiełbasińska Justyna
2.Krawczyk Karolina
3.Polak Anna
4.Rykucka Izabela
5.Sągała  Dominika
6.Serej Karolina
7.Szelewicka Ewelina
8.Woś Małgorzata
9.Woźniak Dorota
10.Zbiciak Edyta
Renata Sadurska - opiekun

Erasmus + na Majorce

Po miesiącach przygotowań i ciężkiej nauce, 15-osobowa grupa uczennic z klas 3et, 2et i 2dt z kierunków technik hotelarstwa i technik obsługi turystycznej, wyruszyła na podbój Majorki. Na wyspę dotarłyśmy w godzinach nocnych i już zostałyśmy rozdzielone, ponieważ miałyśmy pracować na dwóch różnych krańcach wyspy. Tym oto sposobem pięć dziewczyn pod opieką pani wicedyrektor Doroty Sokołek udało się do miasta Palmanova, gdzie czekała na nie praca w czterogwiazdkowym hotelu Son Caliu. Pozostała dziesiątka pod przewodnictwem pani prof. Renaty Sadurskiej pojechała do Sa Coma, w której miałyśmy odbyć praktykę w hotelach należących do sieci Hipotels: Aparthotel Mediterraneo Club oraz Hotel Mediterraneo – oba w  kategorii czterech gwiazdek.
Po dobrze przespanej nocy odbyło się spotkanie z dyrektorami hoteli i poznanie miejsc pracy. Nasze obawy o to jak zostaniemy przyjęte okazały się bezpodstawne, ponieważ powitano nas szerokim uśmiechem i dobrym słowem. |W kolejnych dniach wpadłyśmy w wir pracy. Pracowałyśmy w służbie pięter, która jest zorganizowana całkiem inaczej niż w Polsce i m.in. nauczyłyśmy się kompletnie nowego sposobu ścielenia łóżek. W restauracji biegałyśmy z tacą wśród gości i nakrywałyśmy do stołu, w barze poznałyśmy sekrety robienia orzeźwiających drinków bezalkoholowych, a w pizzerii dowiedziałyśmy się jak smakuje prawdziwa pizza. Ponadto pomagałyśmy w recepcji, przez którą codziennie przewija się tłum ludzi mówiący wszystkimi językami świata oraz w SPA, gdzie robiono wszystko, aby gość wyszedł zrelaksowany i z nową energią do zwiedzania.
Codziennie uczyłyśmy się czegoś nowego i rozwijałyśmy zdolność komunikacji w języku obcym. Tutaj wielkie brawa należą się pracownikom hoteli, którzy wszystko nam tłumaczyli i pilnowali abyśmy dobrze wykonywały swoje zadania. Byli to ludzie wyrozumiali i z ogromnym poczuciem humoru, ciągle nas wspierali i pomagali odnaleźć się w nowym miejscu. Bardzo szybko się z nimi zaprzyjaźniłyśmy, co ułatwiła charakterystyczna dla Hiszpan otwartość i przyjacielskie podejście do człowieka. Współpraca z nimi była czystą przyjemnością.
Ale nie samą pracą człowiek żyje. Dwa dni w tygodniu miałyśmy wolne od pracy. Mimo, że do złocistej plaży z turkusową wodą Morza Śródziemnego miałyśmy naprawdę blisko, to na opalanie się, nawet w tak cudownym miejscu, szkoda było czasu kiedy czekał na nas ciekawy program kulturowy. Zwiedzanie Majorki rozpoczęłyśmy z mocnym przytupem, bowiem pojechałyśmy do najpiękniejszego miasteczka na całej wyspie – XIV-wiecznej Valldemossy. To właśnie tam, w klasztorze Kartuzów, Fryderyk Chopin leczył się na gruźlicę i szczerze mówiąc, wcale nie dziwimy się, że wybrał to miejsce. Dzisiaj cela, w której mieszkał kompozytor jest otwarta dla zwiedzających, a widok rozpościerający się z okien klasztoru zapiera dech w piersiach. Jeszcze tego samego dnia, przejeżdżając przez Deię pełną tarasów i domów ukrywających się pośród gór, dotarłyśmy do Port de Soller, gdzie kąpałyśmy się w wodach zatoki i zjadłyśmy obiad w miejscowej restauracji. Cały dzień spędziłyśmy w zachodniej części wyspy i trzeba przyznać, że fale Morza Śródziemnego obmywające podnóża gór robią piorunujące wrażenie.
W następnym tygodniu naszym celem była stolica wyspy, czyli Palma de Mallorca. Na miejscu wędrowałyśmy uliczkami starego miasta i jeździłyśmy busem wycieczkowym, który pokazał nam najpiękniejsze zakątki miasta, od zamku ukrytego pośród drzew przez gotycką katedrę, na zatoce pełnej luksusowych jachtów kończąc.
W ostatni weekend przed powrotem odwiedziłyśmy jaskinie w Porto Cristo, gdzie wysłuchałyśmy wspaniałego koncertu granego na podziemnym jeziorze. Muzycy płynęli łódkami oświetlonymi tylko blaskiem świec. Było to naprawdę magiczne widowisko. Po wyjściu z jaskiń udałyśmy się do Manacor, w którym znajduje się fabryka pereł Majorica. Na miejscu dowiedziałyśmy się jak tworzy się biżuterię z pereł i niejedna dziewczyna wyszła stamtąd z nową błyskotką. Po drodze z miasta wstąpiłyśmy jeszcze do popularnej  restauracji Les Torres i już pędziłyśmy do Alcudii i Cap de Formentor – najbardziej wysuniętego w morze przylądka na wyspie. Przyroda znów zachwyciła nas swoim pięknem ukazując nam zielone zbocza gór i fale rozbijające się o skały kilkaset metrów niżej.
Po dniu pełnym atrakcji rozjechałyśmy się do swoich hoteli, żeby przygotować się do ostatniego tygodnia pracy. Tych kilka dni minęło szybko i w końcu przyszedł czas pożegnań. Odwiedziłyśmy każdy dział hotelu przychodząc z polskimi słodyczami i gorącymi podziękowaniami. Uściskom i życzeniom nie było końca, a im dłużej się żegnałyśmy, tym bardziej nie chciałyśmy wracać. Pocieszeniem było to, że wszyscy byli bardzo zadowoleni z naszej pracy i wielokrotnie zapraszali nas do powrotu do pracy w  przyszłym sezonie.
Przez ten miesiąc nauczyłyśmy się naprawdę wiele. Praca w innym kraju i w obiekcie o wysokim standardzie, nauka języka i poznanie kultury hiszpańskiej składają się na ogromne doświadczenie, a gorące słońce Majorki, wspaniali ludzie i cudowne widoki tworzą przepiękne wspomnienia, do których często będziemy wracać. Przybywając na wyspę pełne obaw, opuszczałyśmy ją smutne, że praktyka trwała tak krótko.

Erasmus + na Majorce - praca

powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie

 

Erasmus + na Majorce - czas wolny

powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie

Erasmus + na Majorce - podsumowanie

5 i 6  listopada 2015 roku miała miejsce uroczystość rozdania certyfikatów dla uczestników projektu. W uroczystości uczestniczyła dyrekcja szkoły, rodzice, nauczyciele oraz licznie przybyli uczniowie ZSE.
W pierwszej część uroczystości każda grupa uczestniczek projektu opowiadała o doświadczeniach zdobytych podczas realizacji projektu. Następnie uczestniczki otrzymały certyfikaty potwierdzające zdobyte kwalifikacje zawodowe oraz odbyła się projekcja  prezentacji  multimedialnych  ilustrujących przebieg stażu.
W drugiej części  uczestniczki zaprosiły wszystkich gości na poczęstunek. Poczęstunek był przygotowany na bazie produktów przywiezionych  z projektu. Były to potrawy, których nauczyły się przygotowywać podczas praktyk. Przygotowanie stołów oraz obsługa uroczystości to również  prezentacja umiejętności  zdobytych podczas praktyk.

powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie
powiekszeniepowiekszeniepowiekszeniepowiekszenie

© ZSE im. A i J. Vetterów w Lublinie - Elżbieta Pawłowska

zalecane: rozdzielczość 1024x768 lub wyższa; min. Internet Explorer v.6.0; kolor - 16 bit; zgodne z W3C
opracowanie informatyczne i graficzne serwisu: Elżbieta Pawłowska; ikonografia: zbiory ZSE im. A. i J. Vetterów w Lublinie
kopiowanie i nieautoryzowane wykorzystywanie programu, grafiki i zdjęć zawartych w serwisie - zabronione